کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

Young professional female doctor examining patient's x-ray of human spine during a visit


در این مقاله به کاربرد اشعه ایکس در پزشکی می پردازیم

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی(x-ray)

 

اشعه ایکس تصویری است که بر روی فیلم عکاسی یا به صورت الکترونیکی روی یک سیستم دیجیتال برای تشخیص بیماری ها و آسیب ها ایجاد می شود. در این نوع روش تصویربرداری پزشکی، از دستگاه اشعه ایکس برای عکسبرداری از داخل بدن استفاده می شود. اشعه ایکس از قسمت های مختلف بدن عبور می کند تا تصاویری از بافت ها، اندام ها و استخوان ها تولید کند.

 

هر روز در بیمارستان ها و مطب های پزشک، افراد آزمایش های تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری ها و آسیب ها انجام می دهند. برخی از این آزمایش ها مانند اشعه ایکس شامل قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان است که می تواند خطراتی را ایجاد کند. با این حال، اگر بیماران مزایا و خطرات آن را درک کنند، می توانند بهترین تصمیم را در مورد مراقبت های بهداشتی خود بگیرند.

 

برخی از آزمایش های رایج تصویربرداری پزشکی که از پرتوهای یونیزان استفاده می کنند چیست؟

اکثر مردم یک یا چند آزمایش تصویربرداری پزشکی انجام داده اند که از پرتوهای یونیزان استفاده می کنند. نوع روش تصویربرداری که ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد به نگرانی سلامتی شما و بخشی از بدن که مورد بررسی قرار می گیرد بستگی دارد. برخی از نمونه های رایج دیگر از تست های تصویربرداری عبارتند از:

 

اسکن سی تی یا CAT (توموگرافی کامپیوتری).

فلوروسکوپی

اگر پزشک شما عکس برداری با اشعه ایکس یا سایر روش های تصویربرداری پزشکی را پیشنهاد می کند، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

آزمایشات تصویربرداری پزشکی فقط در صورت لزوم باید انجام شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می کند در مورد مزایا و خطرات روش های اشعه ایکس با پزشک خود صحبت کنید.

فواید و خطرات اشعه ایکس چیست؟

اشعه ایکس

آزمایش‌های تصویربرداری اشعه ایکس روش‌های بدون درد هستند که به پزشکان اجازه می‌دهند بیماری‌ها و آسیب‌ها را بدون تهاجمی تشخیص دهند. این آزمایشات همچنین به پزشکان کمک می کند:

 

تعیین کنید که آیا جراحی یک گزینه درمانی خوب است یا خیر

تومورها را برای درمان تعیین کنید

گزینه های جایگزینی مفصل و درمان شکستگی را تعیین کنید

راهنمای درمان بیماری ها و بیماری های دندان، ستون فقرات و قفسه سینه

مانند بسیاری از زمینه های پزشکی، استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس که از پرتوهای یونیزان برای ایجاد تصاویری از بدن استفاده می کند، خطراتی دارد. از آنجایی که میزان اشعه استفاده شده در یک روش معمولی اشعه ایکس کم است، خطر کمی برای بیمار وجود دارد. با این حال، هنوز هم برای بیماران مهم است که بفهمند در صورت پیشنهاد یک روش اشعه ایکس چه باید بکنند.

FDA موارد زیر را برای کاهش خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس پزشکی توصیه می کند:

از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چگونه اشعه ایکس به شما کمک می کند.

از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا یک آزمایش جایگزین “غیر اشعه ایکس” به همان اندازه خوب موجود است (مثلاً سونوگرافی).

اگر پزشک دلیل نیاز پزشکی به اشعه ایکس را توضیح دهد، از انجام عکسبرداری خودداری نکنید.

اگر پزشک شما آن را توصیه نکرد، برای عکسبرداری با اشعه ایکس اصرار نکنید.

اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید، از قبل به تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهید.

بپرسید که آیا می توان از یک سپر محافظ برای نواحی از بدن خود استفاده کرد که نیازی به تصویربرداری ندارند.

سابقه اشعه ایکس خود را پیگیری کنید.

 

پیشنهاد ویژه: سربکوبی چیست

 

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

 

خطرات روش های تصویربرداری پزشکی برای زنان باردار چیست؟

با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای بالقوه اقدامات پزشکی صحبت کنید. در بسیاری از موارد، خطر یک روش اشعه ایکس برای مادر و جنین در مقایسه با مزیت اطلاع از وضعیت پزشکی مادر یا کودک بسیار ناچیز است.

 

بسیاری از پزشکان از سونوگرافی برای بررسی شکم، ناحیه لگن یا قلب استفاده می کنند. سونوگرافی از اشعه یونیزان استفاده نمی کند، بنابراین زنان در سنین باروری را در معرض تابش در ناحیه لگن قرار نمی دهد. این امر به ویژه در بارداری اهمیت دارد. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به وب سایت نماد خارجی Image Wiselyexternal مراجعه کنید.

 

خطراتی که کوچک تلقی می شوند، در صورت غیر ضروری بودن، نباید انجام شوند. شما می توانید با اطلاع دادن به پزشک خود در صورتی که باردار هستید، یا فکر می کنید که ممکن است هر زمان که پزشک شما رادیوگرافی شکم را پیشنهاد کرد، خطرات ناشی از روش های تصویربرداری پزشکی را کاهش دهید. گزینه های دیگر پیشنهاد شده توسط FDA که ممکن است در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:

 

اگر باردار هستید، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که بهترین کار این است که روش تصویربرداری پزشکی را لغو کند، آن را به تعویق بیاندازد، یا برای کاهش میزان تابش آن را اصلاح کند.

بسته به نیازهای پزشکی شما، و با درک اینکه خطر بسیار کوچک است، پزشک ممکن است احساس کند که بهتر است از یک روش تصویربرداری پزشکی طبق برنامه استفاده کند.

در هر صورت، شما باید آزادانه تصمیم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تصویربرداری پزشکی و بارداری، لطفاً نماد اشعه ایکس، بارداری و شما خارجی را ببینید. همچنین، برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی پرتو در تصویربرداری پزشکی بزرگسالان، لطفاً از نماد خارجی وب‌سایت Image Wisely دیدن کنید.

آیا ملاحظات خاصی برای کودکان وجود دارد؟

آرم به آرامی تصویر

 

مهم است که اشعه ایکس و سایر روش های تصویربرداری انجام شده روی کودکان از کمترین میزان نوردهی مورد نیاز برای به دست آوردن یک تصویر بالینی خوب استفاده کنند. نماد خارجی Image Gently Alliance، بخشی از اتحاد برای تشعشع در تصویربرداری کودکان موارد زیر را برای تصویربرداری از کودکان پیشنهاد می کند:

 

هنگامی که فواید پزشکی وجود دارد از تصویربرداری استفاده کنید.

از مناسب ترین تکنیک های تصویربرداری متناسب با اندازه کودک استفاده کنید.

در صورت امکان از روش های تصویربرداری جایگزین (مانند سونوگرافی یا MRI) استفاده کنید.

نماد خارجی FDA همچنین اطلاعاتی را در اختیار والدین، بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی قرار می دهد تا نگرانی های مربوط به مزایا و خطرات روش های تصویربرداری پزشکی برای کودکان را برطرف کنند.

آیا آزمایش های تصویربرداری پزشکی وجود دارد که از اشعه یونیزان استفاده نمی کند؟

روش‌های تصویربرداری پزشکی مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا اولتراسوند وجود دارد که از پرتوهای یونیزان برای تشخیص بیماری‌ها یا آسیب‌ها استفاده نمی‌کنند.

 

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

 

ام آر آی چیست؟

 

در روش‌های MRI که می‌تواند بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد، از میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصاویری از قسمت‌های خاص بدن استفاده می‌شود. اسکن MRI اغلب همراه با سایر روش های تصویربرداری پزشکی انجام می شود تا دید دقیق تری از ناحیه ای از بدن که در حال بررسی است ارائه دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد MRI، لطفاً به وب سایت FDA در مورد MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) مراجعه کنید. نماد خارجی

 

سونوگرافی چیست؟

 

تصویربرداری اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای دیدن داخل بدن استفاده می کند. از اشعه یونیزان استفاده نمی شود و در اکثر معاینات اولتراسوند، کنتراست داده نمی شود.

 

اشعه ایکس که با نام رادیوگرافی نیز شناخته می شود، یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است. از مقادیر بسیار کمی تابش الکترومغناطیسی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخل بدن استفاده می کند که می توانند روی فیلم یا دیجیتال مشاهده شوند. اشعه ایکس اغلب برای مشاهده استخوان ها و دندان ها انجام می شود و آنها را برای تشخیص شکستگی ها، شکستگی ها و بیماری هایی مانند آرتریت مفید می کند. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است برای بررسی اندام‌ها و ساختارهای داخل قفسه سینه، از جمله ریه‌ها، قلب و سینه‌ها، و در شکم برای ارزیابی دستگاه گوارش، عکس‌برداری با اشعه ایکس تجویز کند.

 

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

 

 

ذرات ریز تشعشعات الکترومغناطیسی که توسط دستگاه اشعه ایکس ساطع می‌شوند، از تمام اجسام به جز جامدترین اجسام بدن عبور می‌کنند. به این ترتیب، تصویری که ایجاد می کند، به نام رادیوگرافی شناخته می شود، برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که علاقه مند به تجسم ساختارهای داخلی مهم هستند، مفید است. گاهی اوقات یک ماده کنتراست، نوعی رنگ، وارد بدن می شود تا به نمایش جزئیات بیشتر تصاویر کمک کند.

 

عناصر منفرد در سایه های مختلف سفید و خاکستری ارائه می شوند. از آنجایی که استخوان ها و اجسام فلزی جامد هستند، تابش کمتری از آنها عبور می کند و در عکس رادیوگرافی سفید به نظر می رسد. پوست، ماهیچه، خون و سایر مایعات و چربی خاکستری خواهند بود زیرا اجازه می دهند بیشترین مقدار تشعشع از آن عبور کند.

 

مناطقی که هیچ چیزی برای جلوگیری از پرتو تابش وجود ندارد، مانند هوا یا حتی شکستگی، در مقایسه با بافت اطراف سیاه به نظر می رسند.

 

فناوری اشعه ایکس در سراسر جهان پزشکی برای اهداف متعددی استفاده می شود.

 

نمونه پروژه های انجام شده توسط پرتو طب کسری : شیشه سربی

 

تصاویر مرسوم اشعه ایکس می تواند برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در ارزیابی علائمی که از داخل بدن منشا می گیرند و همچنین تشخیص آسیب ها بسیار مفید باشد. از رایج ترین کاربردهای اشعه ایکس معمولی عبارتند از:

 

شناسایی شکستگی ها (ترک ها) و شکستگی ها یا عفونت ها در استخوان ها و دندان ها 1

تشخیص حفره ها و ارزیابی ساختارهای دهان و فک

تشخیص علائم تغییرات مفصلی که نشان دهنده آرتروز با استفاده از نوع خاصی از تصویر اشعه ایکس به نام آرتروگرام است.

آشکار کردن تومور روی استخوان ها

اندازه گیری تراکم استخوان به عنوان وسیله ای برای تشخیص پوکی استخوان

یافتن شواهدی از ذات الریه، سل، یا سرطان ریه (اشعه ایکس قفسه سینه)

بررسی بافت پستان از نظر علائم سرطان با استفاده از یک روش خاص اشعه ایکس به نام ماموگرافی 1

به دنبال علائم نارسایی قلبی یا تغییر در جریان خون به ریه ها و قلب هستید

آشکار کردن مشکلات دستگاه گوارش مانند سنگ کلیه، گاهی اوقات با استفاده از ماده حاجب به نام باریم

تعیین محل اقلام بلعیده شده مانند یک سکه یا اسباب بازی کوچک

 

این فناوری همچنین برای پشتیبانی از انواع دیگر روش های تشخیصی استفاده می شود: 2

 

نمونه پروژه های انجام شده توسط پرتو طب کسری : سرب کوبی

 

فلوروسکوپی: برای این تکنیک تصویربرداری، یک تصویر اشعه ایکس بر روی مانیتور به صورت بلادرنگ نمایش داده می شود. این امر امکان پیگیری پیشرفت یک روش (مانند قرار دادن استنت) یا حرکت ماده حاجب را هنگام عبور از بدن فراهم می کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT): این تکنیک مجموعه‌ای از تصاویر منفرد به نام «برش‌ها» از اندام‌های داخلی و بافت‌ها را می‌گیرد که برای تجسم سه بعدی ترکیب می‌شوند.

خطرات و موارد منع مصرف

انجام عکسبرداری با اشعه ایکس ضرری ندارد و به خصوص خطرناک نیست، اما موارد کمی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کرد.

 

 

قرارگیری در معرض تشعشع

انجام مکرر اشعه ایکس می تواند خطر بسیار کمی برای ابتلا به سرطان در سنین بالاتر داشته باشد. این به این دلیل است که تابش انرژی کافی برای آسیب بالقوه DNA را دارد.

 

تخمین های متفاوتی در مورد اینکه چقدر این ریسک قابل توجه است وجود دارد. آنچه شناخته شده است این است که فلوروسکوپی و توموگرافی کامپیوتری هر دو بدن را در معرض تشعشعات بیشتری نسبت به یک اشعه ایکس معمولی قرار می دهند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می گوید که خطر ابتلا به سرطان در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس به موارد زیر بستگی دارد:

 

دوز: هر چه فرد در طول زندگی خود در معرض تشعشعات تصویربرداری پزشکی بیشتر باشد و دوز آن بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می شود.

سن: خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی برای افرادی که در سنین پایین‌تر در معرض تشعشعات قرار می‌گیرند بیشتر از افرادی است که در سنین بالاتر با اشعه ایکس عکس می‌گیرند.

جنسیت: زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان مرتبط با تشعشع پس از مواجهه مشابه در سنین مشابه نسبت به مردان در طول زندگی هستند.

ناحیه بدن: برخی از اندام ها نسبت به سایرین نسبت به تابش حساس تر هستند.

مهم است که خطرات و مزایای انجام اشعه ایکس، سی تی اسکن یا فلوروسکوپی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بسنجید. بپرسید که آیا مطالعه تصویربرداری بر مراقبت شما تأثیر می گذارد یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است توصیه شود از آزمون صرف نظر کنید. با این حال، اگر تشخیص یا تغییرات احتمالی در درمان شما احتمالاً به نتایج اشعه ایکس بستگی دارد، به احتمال زیاد ارزش این خطر کوچک را دارد.

 

رسانه های کنتراست

ممکن است برخی از خطرات کوچک مرتبط با مواد حاجب مورد استفاده در طی روش های اشعه ایکس، به ویژه برای افرادی که آسم یا سایر بیماری ها دارند، وجود داشته باشد.

 

مواد کنتراست باریم-سولفات برای اکثر افراد کاملا بی خطر هستند، اما برخی شرایط وجود دارد که می تواند فرد را در معرض خطر عوارض جانبی جدی مانند تورم گلو، مشکل در تنفس و غیره قرار دهد. این موارد عبارتند از: 3

 

سابقه آسم، تب یونجه یا سایر آلرژی ها، که خطر واکنش آلرژیک به مواد افزودنی موجود در عامل سولفات باریم را افزایش می دهد.

فیبروز کیستیک، که خطر انسداد روده کوچک را افزایش می دهد

کم آبی شدید، که ممکن است باعث یبوست شدید شود

انسداد یا سوراخ شدن روده که می تواند توسط یک عامل سولفات باریم بدتر شود

پس از تزریق رنگ کنتراست ساخته شده از ید، درصد کمی از افراد ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز بعد واکنش تاخیری نشان دهند. اکثر آنها خفیف هستند، اما برخی می توانند شدیدتر باشند و باعث بثورات پوستی یا کهیر، خس خس سینه، ریتم غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا یا پایین، تنگی نفس یا مشکل در تنفس شوند. فردی که پاسخ شدیدی دارد ممکن است دچار مشکل در تنفس، تورم گلو یا سایر قسمت‌های بدن، کاهش شدید فشار خون، ایست قلبی یا تشنج شود.

 

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا استفاده از ماده حاجب برای شما با توجه به مشخصات کلی سلامتی شما ضروری و مناسب است یا خیر.

 

کاربرد اشعه ایکس در پزشکی

 

موارد منع مصرف

زنانی که در انتظار بچه دار شدن هستند معمولاً از انجام عکسبرداری با اشعه ایکس منصرف می شوند مگر اینکه این عکس کاملاً حیاتی باشد. گفته می شود، این توصیه تا حد زیادی احتیاطی است. این مشکلات با دوزهای بسیار بالای تابش همراه است. یک اشعه ایکس تشخیصی معمولی، زن باردار را در معرض پرتوهای با دوز بالا قرار نمی دهد، و فواید آن چیزی که اشعه ایکس می تواند نشان دهد معمولاً از هر خطری بیشتر است. پاها، سر، دندان ها یا قفسه سینه، رحم و سایر اندام های تناسلی شما را در معرض تشعشع قرار نمی دهند. می توانید با یک پیش بند یا یقه سربی پوشانده شوید تا هرگونه تشعشع پراکنده را مسدود کنید.

 

استثنا اشعه ایکس شکم است که ممکن است کودک شما را در معرض پرتوهای مستقیم اشعه ایکس قرار دهد. خطر آسیب رساندن به جنین به سن حاملگی و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه بستگی دارد.

 

قبل از انجام عکسبرداری با اشعه ایکس، به پزشک خود بگویید که آیا در انتظار بارداری هستید یا حتی احتمال بارداری وجود دارد. ممکن است آزمایش را به تعویق بیندازید یا آن را برای کاهش میزان تشعشع تغییر دهید. .

قبل از آزمون

اغلب، عکس‌برداری با اشعه ایکس به عنوان بخشی از بازدید از پزشک یا اتاق اورژانس برای تشخیص علائم یا ارزیابی آسیب انجام می‌شود. اشعه ایکس نیز به عنوان بخشی از برخی از معاینات معمول مانند معاینات دندانپزشکی گرفته می شود. در زمان‌های دیگر، مانند آزمایش‌های غربالگری مانند ماموگرافی، اشعه ایکس به‌عنوان یک روش منفرد، معمولاً در فواصل زمانی منظم انجام می‌شود.

 

محیطی که در آن عکس اشعه ایکس دریافت می کنید، و دلایل آن، تجربه کلی آزمایش شما را تعیین می کند.

 

زمان سنجی

تعمیم در مورد اینکه کل یک روش اشعه ایکس چقدر طول می کشد غیرممکن است. گرفتن یک یا دو تصویر از یک استخوان آسیب دیده در اورژانس ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد، در حالی که قرار ملاقات سی تی اسکن ممکن است بیشتر طول بکشد. اگر در حال برنامه ریزی برای عکسبرداری با اشعه ایکس هستید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بخواهید تا به شما ایده دهد که چقدر زمان باید اختصاص دهید.

 

محل

بیشتر اوقات، اشعه ایکس در بخش های تصویربرداری بیمارستان (به ویژه در موارد اورژانسی) یا کلینیک های رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی مستقل انجام می شود. برخی از مطب های پزشکان برای انجام عکسبرداری با اشعه ایکس مجهز هستند، به ویژه آنهایی که دارای تخصص های خاصی مانند ارتوپدی و مراقبت از دندان هستند. بسیاری از اوقات مراکز مراقبت فوری دارای دستگاه های اشعه ایکس نیز هستند.

 

چه چیزی را می پوشند

انتخاب لباس شما برای عکسبرداری با اشعه ایکس به نوع آزمایشی که انجام می دهید، قسمتی از بدن که تصویربرداری می شود و هدف آزمایش بستگی دارد. به طور کلی، از شما خواسته می شود که هر لباسی را که قسمتی از بدن را که قرار است تحت عکسبرداری اشعه ایکس قرار می گیرد، در بیاورید. برای برخی از روش‌هایی که شامل تصویربرداری با اشعه ایکس می‌شوند، باید لباس بیمارستان بپوشید، بنابراین ممکن است بخواهید لباس‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی می‌توان آن را عوض کرد.

 

ممکن است لازم باشد قبل از عکسبرداری با اشعه ایکس، جواهرات و عینک خود را بردارید، بسته به اینکه تشعشع به کجا از بدن شما هدایت می شود. فلز می تواند روی تصویر نشان داده شود.

 

غذا و نوشیدنی

اگر با استفاده از رنگ کنتراست باریم، که اغلب برای برجسته کردن ساختارهای دستگاه گوارش استفاده می‌شود، عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌دهید، به شما گفته می‌شود که حداقل سه ساعت قبل از ملاقات غذا نخورید. افراد مبتلا به دیابت معمولاً مجاز به خوردن یک وعده غذایی سبک سه ساعت قبل از دریافت باریم است. اگر باریم از طریق تنقیه تجویز شود، ممکن است از شما خواسته شود که رژیم غذایی خاصی داشته باشید و از قبل دارو برای پاکسازی روده بزرگ خود مصرف کنید.

 

هزینه و بیمه سلامت

اکثر بیمه نامه های درمانی هر نوع تصویربرداری با اشعه ایکس را که از نظر پزشکی ضروری است، پوشش می دهند، اگر فرانشیز خود را برآورده کرده باشید، اگرچه ممکن است شما مسئول پرداخت هزینه یا بیمه مشترک باشید. با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا جزئیات طرح خود را بدانید.

 

اگر بیمه ندارید یا از جیب خود برای عکسبرداری اشعه ایکس پرداخت می کنید، هزینه به قسمتی از بدن که تصویربرداری می شود، تعداد تصاویر گرفته شده، استفاده از رنگ کنتراست و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. عوامل. به طور مشابه، اگر هزینه اشعه ایکس خود را می پردازید و زمان برای تحقیق در مورد هزینه ها دارید، این کار را انجام دهید تا بدانید برای چه چیزی باید پرداخت کنید.

 

چی بیارم

در ایکس ری باید کارت بیمه خود را همراه داشته باشید. اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نسخه ای برای این روش نوشته است، آن را نیز بیاورید.

 

در طول آزمون

از آنجایی که روش های اشعه ایکس بر اساس هدف آزمایش، قسمت هایی از بدن که تصویربرداری می شود، نوع اشعه ایکس و موارد دیگر بسیار متفاوت است، تعمیم این تجربه دشوار است. علاوه بر خواندن توضیحات گسترده در مورد آنچه که احتمالاً در طی یک روش اشعه ایکس در ادامه می‌آید، از پزشک خود بخواهید تا بیشترین جزئیات ممکن را در مورد آنچه در مورد خاص خود انتظار دارید ارائه دهد.

 

پیش آزمون

بسته به قسمتی از بدن که باید تصویربرداری شود، ممکن است لازم باشد برخی یا تمام لباس های خود را بردارید. شما را به یک اتاق رختکن یا سایر قسمت های خصوصی که می توانید لباس بیمارستان بپوشید همراهی می کنید. احتمالاً یک قفسه وجود خواهد داشت که بتوانید با خیال راحت لباس و سایر وسایل خود را در آن نگهداری کنید.

 

اگر آزمایشی انجام می دهید که شامل رنگ کنتراست است، بسته به ماده مورد استفاده و اندام های داخلی یا از طریق تزریق، خط داخل وریدی یا تنقیه آن را در یک نوشیدنی خاص می بلعید یا به بدن شما وارد می شود. به عنوان مثال، رنگ کنتراست مبتنی بر ید ممکن است برای آرتروگرام به مفصل تزریق شود، که اغلب برای تشخیص بورسیت یا کشف دلیل درد شانه استفاده می شود. یک ماده حاجب حاوی باریم ممکن است بلعیده شود تا به روشن شدن نحوه عملکرد بخشی از دستگاه گوارش در زمان واقعی در طی فلوروسکوپی کمک کند.

 

رنگ کنتراست باریم خوراکی ممکن است طعم خوبی نداشته باشد، اما بیشتر افراد می توانند طعم را به اندازه کافی تحمل کنند تا مقدار تجویز شده را ببلعند. اگر باریم از راه مقعدی به شما داده شود، ممکن است احساس پری شکم و اضطرار برای دفع مایع داشته باشید. ناراحتی خفیف مدت زیادی طول نخواهد کشید.

 

به استثنای رنگ کنتراست IV که امکان جریان ثابت ماده را فراهم می کند، کنتراست های تزریقی، خوراکی و مقعدی درست قبل از عکس برداری با اشعه ایکس داده می شود. به عبارت دیگر، لازم نیست قبل از تصویر خود منتظر بمانید تا رنگ “گرفته شود”.

 

در طول آزمون

یک رادیوگرافی معمولی در یک اتاق مخصوص گرفته می‌شود، جایی که از شما خواسته می‌شود روی میز اشعه ایکس بایستید، بنشینید یا دراز بکشید. به منظور گرفتن بخشی از بدن که باید تصویربرداری شود، تکنسین از شما می خواهد که بدن خود را به روش های خاصی قرار دهید. آنها ممکن است قسمت هایی از بدن شما را برای شما حرکت دهند یا از وسایلی مانند کیسه شن یا بالش استفاده کنند تا شما را به درستی قرار دهند.

 

هنگامی که به درستی قرار گرفتید، باید بسیار ساکن باشید: حتی حرکت جزئی نیز می‌تواند باعث تار شدن تصویر اشعه ایکس شود. حتی ممکن است از شما خواسته شود که نفس خود را حبس کنید. توجه داشته باشید که کودکان خردسالی که عکس اشعه ایکس انجام می‌دهند، ممکن است نیاز به مهار ملایمی داشته باشند تا به آنها کمک شود ساکن بمانند.

 

تکنسین همچنین ممکن است قسمت‌هایی از بدن را که تصویربرداری نمی‌شود با پیش‌بند سربی بپوشاند تا از قرار گرفتن در معرض تشعشع محافظت کند. برای محافظت از خود، آن‌ها سپس پشت یک پنجره محافظ می‌روند که از آنجا می‌توانند دستگاه اشعه ایکس را کار کنند و در عین حال شما را نیز تماشا کنند. گرفتن عکس اشعه ایکس بیشتر از عکس گرفتن طول نمی کشد—چند ثانیه.

 

اگر چندین نما از یک قسمت بدن ضروری است، ممکن است لازم باشد به روش‌های مختلف قرار بگیرید، یا ممکن است دستگاه برای گرفتن تصاویر در زوایای مختلف حرکت داده شود. برای هر عکس برداری با اشعه ایکس، تکنسین شما را راه اندازی می کند، دستگاه را تنظیم می کند، پشت پنجره قدم می گذارد و تصویر را می گیرد.

 

توجه داشته باشید که ماموگرافی با استفاده از دستگاه های مخصوص اشعه ایکس با صفحات مخصوص انجام می شود که سینه را فشرده می کند تا بافت تا حد امکان صاف شود. این می تواند ناراحت کننده باشد، اما فقط برای چند ثانیه در هر تصویر گرفته شده. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، ماموگرافی معمولا شامل تصویربرداری از هر پستان از دو زاویه مختلف برای مجموع چهار عکس اشعه ایکس است.

 

برای سی تی اسکن، روی میزی دراز خواهید کشید که شما را به یک دستگاه استوانه ای منتقل می کند که به دور شما می چرخد ​​تا از همه جهات عکس بگیرید. در طول سی تی اسکن چیزی احساس نخواهید کرد، اما اگر دوست ندارید در فضاهای بسته باشید، ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد.

 

پس آزمون

هنگامی که تمام تصاویر مورد نیاز گرفته شد، پیشبند سربی (در صورت استفاده از یکی) برداشته می شود و به شما اجازه خروج از اتاق داده می شود. اگر نیاز دارید لباس‌های خیابانی خود را بپوشید، به قسمت پانسمان هدایت می‌شوید تا لباس بیمارستان خود را عوض کنید.

 

وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
تماس با پرتو طب
پرتو طب کسری
همین الان سوالی داری بپرس